Ervaringsgericht onderwijs (EGO)
Op De Diamant Het Rooster werken we volgens het principe van ervaringsgericht onderwijs (EGO). Daarbij staan het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen centraal. We geloven dat een kind van nature gemotiveerd is om te leren, en dat die motivatie tot bloei komt wanneer een kind zich goed voelt en actief betrokken is bij wat het leert.
De leerkracht speelt hierin een belangrijke rol. Door aandacht te besteden aan het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen, ontstaat er een positieve dynamiek in de groep en een sterke relatie tussen leerling en leerkracht. Dat zorgt voor een veilige en stimulerende leeromgeving waarin ieder kind tot ontwikkeling kan komen.
Binnen EGO werken we vanuit duidelijke kaders op het gebied van tijd, ruimte en criteria. Deze kaders geven kinderen structuur én vrijheid. Ze bieden houvast, maar laten ook ruimte voor eigen keuzes: Wat wil ik leren? Waar wil ik meer over weten? En hoe wil ik dat aanpakken? Zo stimuleren we eigenaarschap, nieuwsgierigheid en persoonlijke groei.
Op onze school krijgt ieder kind de kans om te ontdekken, te leren en te stralen — in een omgeving die uitnodigt tot ontmoeten, ontwikkelen en vertrouwen.