Menu

Onze missie & visie

DSCF2894 highres

Onderwijsvisie

Wij halen onze inspiratie uit de tekst van Nelson Mandela: 'We zijn allemaal bedoeld om te schitteren'. 'Durf te stralen' is daarom de basis voor ons schoolmotto: De Diamant laat kinderen stralen.

Ons onderwijs richt zich niet alleen op het ontwikkelen van kennis, maar ook op het ontwikkelen van sociale, creatieve, culturele en vaardigheden Onze scholen sluiten aan bij de tijd en waarin wij nu leven. Daarom geven wij werkelijkheidsnabij onderwijs en ontwikkelen kinderen eigenaarschap. Zij leren zelfstandig te handelen, met zelfinzicht, een positief zelfbeeld en verantwoordelijkheidsgevoel. Zo kunnen zij vol vertrouwen deelnemen aan een multiculturele maatschappij en bijdragen aan respectvol en begripvol samenleven.

Onze kernwaarden

Onze kernwaarden vormen de basis voor alles wat wij doen.
  • Wij gaan op zoek naar ieders talent
  • Wij werken op basis van vertrouwen
  • Wij gaan uit van ieders positieve bedoelingen
Talentontwikkeling

Ieder kind heeft talent, ieder kind is anders. Wij richten ons op dat talent en op waar een kind goed in is. Ieder kind ontwikkelt zich in een voorspelbare volgorde, maar wel in een eigen tempo. Ook daar stemmen we op af, rekening houdend met mogelijkheden en beperkingen.

Vertrouwen

Onze basis is vertrouwen. Wij ondersteunen de keuzes van kinderen en werken samen aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden. Wij vinden verbinding maken met jezelf, elkaar en met wie en met wat je leert voorwaarde voor welbevinden en betrokkenheid.

Positief

Wij merken het elke dag: ervaart een kind verbondenheid en vertrouwen, dan krijgt het groeikracht, levenszin én ‘leerzin’. Op De Diamant staat een positieve benadering voorop: wat gaat wél goed, wat lukt wél en hoe versterk je jouw talent?

DSCF3073 highres

De werkelijkheid is nabij in ons onderwijs

Ons onderwijs richt zich niet alleen op het verwerven van kennis, maar ook op het ontwikkelen van sociale, emotionele, creatieve, culturele en lichamelijke vaardigheden. Onze school sluit aan bij de tijd en maatschappij waarin wij nu leven. Daarom geven wij werkelijkheidsnabij onderwijs, leren kinderen zelfstandig te handelen, met zelfinzicht, een positief zelfbeeld en verantwoordelijkheidsgevoel. Zo kunnen zij vol vertrouwen deelnemen aan een multiculturele maatschappij en bijdragen aan respectvol en begripvol samenleven.

Door te leren in en van ‘echte’ situaties en omgevingen, wordt leren leuker en logischer. Dat doen we binnen school, maar ook erbuiten in de natuur of via een kijkje bij een bedrijf. Thematisch werken vind je ook in ons onderwijsconcept terug. Door aan zo’n thema allerlei leerdoelen en vakken te koppelen, gaat de lesstof veel meer leven voor kinderen. 

DSCF2860 highres

Eigenaarschap

Kinderen zijn bij ons eigenaar van hun eigen leerproces. Zij zijn verantwoordelijk voor hun eigen werk en leren zelf plannen. 
Door te leren reflecteren op je eigen denken, doen en leren, ontdek je waar je talent ligt en hoe je dat kunt laten groeien. Daar helpen wij kinderen natuurlijk bij, zodat zij eigenaarschap ontwikkelen. Kinderen leren het werk zelf te plannen via weektaken.

Op De Diamant kennen we geen rapporten, maar portfolio’s. De inhoud maken we samen met kinderen.  Een selectie van het werk komt in het portfolio, net als de uitslagen van de IEP-toetsen en een ontwikkelingsgrafiek. We gaan in gesprek met kind en ouders tijdens het portfoliogesprek: Wat ging goed, wat was moeilijk, ben je tevreden?
De kinderen krijgen twee keer per jaar het portfolio mee naar huis. 

 

CMK (Cultuur met Kwaliteit)

“Wij gaan op zoek naar ieders talent”

Dat is één van de kernwaarden bij ons op school. Naast het talent hebben in taal en rekenen, hebben veel kinderen ook talent in cultuurvakken.
Op Het Rooster vinden we het belangrijk dat:
Kinderen de kans krijgen om eigenaar te worden van hun eigen creatieve proces en ze leert dit te sturen.
Kinderen de kans krijgen om te genieten van hun eigen creativiteit en die van de anderen.
De school de ruimte biedt om op meerdere manieren te leren en vaardigheden eigen te maken.

 


Daarbij vinden we het belangrijk dat kinderen hun eigen gevoelens en gedachten leren te uiten.
Cultuuronderwijs in de breedste zin van het woord (van muziek tot beeldend) helpt hen hierbij omdat het gaat om het leren waarderen van eigen werk, maar ook het werk van een ander. Kinderen leren vaardigheden en doorlopen een creatief proces (oriënteren, onderzoeken, uitvoeren en evalueren) bij cultuuronderwijs die bij andere vakgebieden goed van pas kunnen komen.