Menu

Onze onderwijsvormen

Infographic PGO

Programmagericht onderwijs (PGO)

Kinderen in het programmagericht onderwijs gaan stralen als zij leren in een veilige, vertrouwde en voorspelbare leeromgeving. Leerkrachten motiveren, leggen verbanden en bieden de leerstof in overzichtelijke stappen aan. Kinderen leren verwoorden wat zij hebben geleerd. In het PGO maken we gebruik van methodes voor de verschillende vakken. 

Kenmerken programmagericht onderwijs
  • Veilig, vertrouwd en voorspelbaar
  • Structuur en overzicht in lessen en inrichting van klassen en werkplekken
  • Leerstof in overzichtelijke stappen
  • Herkenbare, vaste en uitdagende werkvormen
  • Kindgesprekken gericht op eigenaarschap
  • Leren eigen ontwikkeldoelen opstellen 
  • Binnen de vaste structuur, ruimte voor eigen keuzes 
  • Leren en werken in eigen groepsruimte

 

Infographic EGO

Ervaringsgericht onderwijs (EGO)

In het ervaringsgericht onderwijs (EGO) streven we naar zoveel mogelijk welbevinden en betrokkenheid. Dan kan een kind zich optimaal ontwikkelen. Het kind is van nature gemotiveerd om te leren.
De leerkracht activeert de betrokkenheid en bevordert de dynamiek tussen kinderen onderling en tussen kinderen en leerkracht.

Kenmerken ervaringsgericht onderwijs
  • Welbevinden en betrokkenheid is zichtbaar
  • Werken vanuit relatie
  • Onderwijs dat werkelijkheidsnabij is
  • Zelf kiezen waarin je je wilt verdiepen en hoe; eigen onderzoeksvragen opstellen, onderzoeken, beantwoorden en presenteren. 
  • Diverse werkvormen, waaronder contractwerk (een individueel activiteitenpakket voor een bepaalde periode) en projectwerk (onderzoek doen en presenteren)
  • Leren en werken op leerpleinen 

 

DSCF2994 highres

Film Het Rooster: PGO én EGO

Trots! Dat zijn we op ons modern ingerichte gebouw!
Kinderen krijgen op een ervaringsgerichte of programmagerichte manier onderwijs.
Trots zijn we ook op de kinderen die de film presenteren en hebben gemaakt!

Bekijk de film

DSCF6126 highres

Ondersteuning in de groepen

In alle onderwijsconcepten vormen leerkrachten, vakleerkrachten, leerkrachtondersteuners, onderwijsassistenten en stagiaires miniteams.
Binnen zo’n team houden we rekening met ieders talent. Zo kunnen ook onze medewerkers doen wat zij leuk vinden en gaan ook zij stralen!
Bijkomend voordeel: meer mensen in de klas en dus meer begeleiding voor kinderen.

Diamant Rooster 4 (akkoord)

Passend onderwijs op onze school

Ieder kind heeft recht op goed en passend onderwijs. Wij houden goed zicht op de ontwikkeling. 
De leerkracht kijkt goed hoe het gaat in de groep, stemt het handelen af op wat nodig is en signaleert tijdig als méér nodig is. 
Soms is de Intern Begeleider hierbij betrokken: die coacht leerkrachten in het bieden van passend onderwijs. 
Is lichte ondersteuning niet voldoende voor een optimale ontwikkeling, dan kunnen we ook extra ondersteuning inzetten. We hebben daarvoor zelf veel expertise in huis en kunnen zo nodig ook hulp van 'buiten de school' inschakelen. 

Voor begaafde leerlingen wordt verrijkende en verdiepende stof aangeboden om aan hun onderwijsbehoefte te voldoen. Daarnaast wordt er Levelwerk in peergroups aangeboden. Het reguliere werk wordt in overleg met het kind gereduceerd, zodat ruimte ontstaat om hieraan te werken.
De kinderen worden hierin begeleid door de eigen leerkracht.
Hoe wij daar op De Diamant Het Rooster mee omgaan, kun je lezen in de PCBO-visie op meer- en hoogbegaafdheid.

PCBO Plusprogramma

Passend onderwijs

Passend onderwijs betekent dat alle kinderen een plek krijgen op een school die bij ze past. Ook als zij extra ondersteuning nodig hebben. Zoveel mogelijk kinderen gaan dan ook naar een reguliere basisschool. Alleen wanneer het écht nodig is, gaat een kind naar speciaal (basis)onderwijs.  Alle scholen hebben zorgplicht. Meld je jouw kind aan op de Diamant het Rooster, dan kijken wij of je kind past op onze school, eventueel met extra ondersteuning vanuit onze intern begeleider of een gedragswetenschapper. Het kan ook zijn dat een andere school in het regulier of speciaal (basis)onderwijs beter past. In een persoonlijk gesprek bekijken we de mogelijkheden waarbij eventueel ook andere gegevens en informatie van vorige scholen of opvang van belang kunnen zijn. 

www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs

Samenwerkingsverband

In Apeldoorn werken schoolbesturen, basisscholen en scholen voor speciaal (basis)onderwijs nauw samen in een Samenwerkingsverband. Wanneer onze school niet kan bieden wat je kind nodig heeft, of wanneer we vragen hebben over de begeleiding van je kind, dan nemen we contact op met het Samenwerkingsverband. Binnen het Samenwerkingsverband delen we kennis en overleggen we met elkaar. Ook winnen we hier advies in of kunnen we bijvoorbeeld een orthopedagoog of psycholoog inzetten om de juiste ondersteuning voor je kind in kaart te brengen. Zo werken we samen aan de beste ondersteuning voor ieder kind. Kijk voor meer informatie over het samenwerkingsverband op de website. Hier vind je ook diverse protocollen, zoals het protocol scheiding.

Website Samenwerkingsverband

School Ondersteunings Plan

In het School Ondersteunings Plan (SOP) hebben wij omschreven welke extra ondersteuning wij aanbieden. Als blijkt dat kinderen niet in het reguliere onderwijs terecht kunnen, kunnen zij in het speciaal basisonderwijs, of speciaal onderwijs geplaatst worden.

School Ondersteunings Plan